ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΗΧΑΝΟΥΡΓΙΚΟΥ ΤΟΡΝΟΥ

Ειπαμε οτι δουλεια δεν ειχε ο...... συνταξιουχος και του κα.....ρφωθηκε να φτιαξει μηχανουργικο τορνο !!!
Η πρωτη μου επαφη με τορνο ηταν στις αρχες της δεκαετιας του 1970, καλφουδι οντας.
Ειχα τη τυχη να παρακολουθησω την εγκατασταση ενος ομοιου (ή παρομοιου) τορνου στη Σπερχειαδα Φθιωτιδας στο μαγαζι του αειμνηστου μαστορα μου Ν.Μ. (ο επονομαζομενος ΓΚΑΓΚΑΡΙΝ).

Ηταν της Τσεχοσλοβακικης εταιριας ΤΟS TRENCIN (ισως το μοντελο SN50). To υπεροχο χρωμα του μηχανηματος αλλα και η χωρα προελευσης του, μας γοητευσαν πραγματικα.
Ξεπακεταραμε το μηχανημα, παιδευτηκαμε με τα γρασα και τα αμετρητα χαρτακια με τους αριθμους που καθοριζαν πως θα γινει η συναρμολογηση.
Το εγκαταστησαμε και δουλεψα σε εργασιες τορνου για πολυ λιγο, παντα ερασιτεχνικα, διοτι τελικα ακολουθησα αλλα μονοπατια.

Ποτε δεν ξεχασα τα σιδερα, τις κατασκευες και γενικα την ΕΡΓΑΣΙΑ (Laboremus) σε ολα τα επιπεδα. Στην αγροικια μου, στην παραλια Ραχων, εχω στο υπογειο ενα, σχεδον πληρες, εργαστηριο. Tον περισσοτερο χρονο βρισκομαι ή στο υπογειο ή στο ΦΑΡΟ για μπανιο

Η κατασκευη θα κοστισει ισως περισσοτερο απο οτι η αγορα ενος μεταχειρισμενου τορνου, ο οποιος και περισσοτερες δυνατοτητες θα ειχε και μεγαλυτερη ακριβεια. Ειπαμε ομως οτι μας ενδιαφερει η κατασκευη και οχι η επιδειξη.

Τα πρωτα υλικα αγοραστηκαν και διαμορφωθηκαν. Ξεκινω το εργο αυτο απο το "εργαλειοφορειο" κοινως support. Aναλογα με την ακριβεια και τη αντοχη που θα εχει η εγκαρσια κινηση, η διαμηκη κινηση και ο εργαλειοδετης, θα προχωρησω και στην ολοκληρωση των υπολοιπων τμηματων του τορνου.


To συστημα της εγκαρσιας κινησης ειναι ετοιμο. Υπαρχουν καποιες ανοχες που αξιολογουνται ως μικρες.
1. Η διαφορα παραλληλοτητας ειναι περιπου 0,3mm απο το ενα ακρο στο αλλο.
2. Ο τζογος δεξια-αριστερα, πανω-κατω κυμαινεται στο 0,2mm. Ελπιζω οταν προστεθουν και τα υπολοιπα κοματια να βελτιωθει.
3. Η κινηση γινεται με ντιζα που εχει βημα 2.5. Αυτο σημαινει οτι σε μια πληρη περιστροφη, το συστημα θα κινηθει κατα 2.5 mm. Αποτελεσμα θα ειναι το κοπτικο εργαλειο να "κοψει" 5mm.
4. Κανονικα θα επρεπε να υπαρχει κοχλιας με πρισματικο ή τετραγωνο σπειρωμα και οχι τριγωνικο. Αν υπαρξει προβλημα, εχω προβλεψει την δυνατοτητα αντικαταστασης του κοχλια.

H μικρη διαμηκη κινηση (top slide) ειναι σχεδον ετοιμη. Οι ανοχες και εδω ειναι καλες και ισως ασημαντες. Για την κινηση χρησιμοποιηθηκε η ιδια ντιζα. Εδω, σε καθε περιστροφη, το κοπτικο εργαλειο κοβει 2.5 mm (γιατι !!!). Το συστημα εχει τη δυνατοτητα περιστροφης (40 μοιρων περιπου), για κωνικη τορνευση.
Υπαρχει ενα εργονομικο προβλημα επειδη η ντιζα ειναι δεξιοστροφη. Οι απαντησεις για το προβλημα στο info@ropi54.gr. Ο ευρων αμειφθησεται !!!

H κατασκευη συνεχιζεται με τον εργαλειοδετη. Ολα ειναι ετοιμα και περιμενω καποια υλικα για να ετοιμαζω το "τραπεζι", οπου θα ενωθουν ολα τα παραπανω σε ενα ενιαιο συνολο. Το μεχρι τωρα βαρος της κατασκευης ειναι 25 κιλα. Στο τελειωμα ολο αυτο το υποσυστημα θα περασει τα 30 κιλα. Ελπιζω να μην υπαρχουν προβληματα στην κινηση, τις ανοχες και την σταθεροτητα !!!



Απο σημερα 1η Μαη 2018 τελος οι κατασκευες. Μεχρι τις αρχες του χειμωνα, θα ασχοληθω με το κηπο και τα μπανια στη Παραλια Ραχων!
Καλο καλοκαιρι.























Αναστολη της αναστολης εργασιων κατασκευης μηχανουργικου τορνου !